Recent a avut loc în Bulgaria a cincea mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „The citizen of future facing climate change”. Sub coordonarea României, respectiv a Liceului Tehnologic Dacia din Pitești, și-au unit forțele licee din Turcia, Portugalia, Bulgaria, Italia și Lituania pentru a crește nivelul de conștientizare asupra efectelor dramatice ale schimbărilor climatice și cu privire la posibilitățile de intervenție pentru încetinirea fenomenului.

Echipa României a fost formată din cinci elevi și două cadre didactice (prof. Angelica Soare și Iuliana Daniela Ioniță) de la Liceul Tehnologic Dacia, care au dus cu ei în Bulgaria și o mostră de apă din Pitești, care urma să fie analizată pentru a i se afla componența chimică.

Tematica activităților din Sofia, capitala Bulgariei, a fost apa (S.O.S. Water), liceul gazdă având profil ecologic și de protecția mediului. Activitățile au fost concepute astfel încât să le permită elevilor participanți să descopere compoziția chimică a apei, procesele de purificare și tratare a apei, dar mai ales importanța consumului responsabil al apei dulci, o resursă epuizabilă.

În prima zi, după ceremonia de primire a delegațiilor și chestionarul inițial, fiecare echipă a prezentat, pe lângă cunoștințele despre țara gazdă, problemele ecologice cu care se confruntă țara natală. Concluziile zilei au fost că poluarea este un fenomen general, că toate țările se confruntă cu fenomene meteo extreme ca urmare a schimbărilor climatice și că atitudinea oamenilor vizavi de mediu trebuie să se schimbe urgent. După-amiază, participanții au luat la pas centrul Sofiei, având bucuria să admire clădirile reprezentative ale acesteia (catedrale, palate, clădiri administrative).

A doua zi a fost dedicată unei vizite de documentare la cea mai modernă stație de tratare a apei din Peninsula Balcanică, stație care asigură furnizarea apei potabile în capitala Bulgariei și zonele limitrofe. Elevii au descoperit întreg mecanismul, de la stocarea apei în baraje până la analiza chimică finală, înainte ca apa să pornească pe conducte spre populație. În laboratorele de ultimă generație, echipați corespunzător, elevii au avut ocazia de a experimenta, de a testa ph-ul, duritatea, elementele chimice sau nivelul de cloramină.

A treia zi, după o sesiune de brainstorming despre circuitul apei în natură, membrii fiecărei echipe au prezentat sistemul de furnizare a apei din orașul în care locuiesc. Apoi, în laboratorul de chimie, echipele au testat mostrele de apă aduse de acasă, din cele 6 țări participante, și au făcut analize comparative. După-amiază, echipele au plantat copaci în curtea școlii, iar elevii din țara gazdă și-au asumat misiunea de a îi îngriji.

„A patra zi am avut ocazia să descoperim câteva dintre comorile naturale ale Bulgariei. Am făcut o drumeție pe EcoPath, un traseu pe malul răului Iskar de o frumusețe uluitoare, o adevărată expoziție de floră și faună, cu poteci, locuri de picnic și pontoane amenajate din materiale naturale, care demonstrează grija față de natură a autorităților din zonă.

Ulterior, am vizitat Prohodna Cave sau, cum e cunoscută, God’ Eyes Cave, o peșteră carstică situată în Defileul Iskar, faimoasă pentru cele două găuri din tavan care seamană cu doi ochi, de aici denumirea Ochii lui Dumnezeu.

În ultima zi ne-am reunit la școală pentru concluziile mobilității, importanța apei pentru viață, dar mai ales necesitatea consumului responsabil al resurselor de apă dulce. Elevii au completat chestionarul final, urmând ceremonia certificatelor, de fiecare dată cel mai emoționant moment al unei mobilități.

Ne-am luat rămas bun, dar ne-am promis că vom face mai multe eforturi pentru a avea grijă de natură, pentru ca și ea să poată avea grijă de noi”, afirmă prof. Iuliana Daniela Ioniță, coordonator proiecte europene la Liceul Tehnologic Dacia din Pitești.

Distribuie
Mai multe articole similare
Mai multe de Pitesti24.ro
Mai multe în Știri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *