Italienii de la Astaldi au contestat licitația pentru proiectarea și construirea secțiunii 3 Cornetu-Tigveni a viitoarei autostrăzi Pitești-Sibiu. Asociația Pro Infrastructura avertizează că este o contestație foarte dură și întemeiată: „Practic, ni se arată de ce nu vom circula pe toată autostrada Sibiu-Pitești mai devreme de 10 ani”.

„WeBuild (Astaldi), contestație foarte dură pe A1 Sibiu-Pitești secțiunea 3.

Asocierea WeBuild-Tancrad a depus la CNSC o contestație de 141 de pagini (download document complet: https://bit.ly/3oouWMp și câteva capturi relevante atașate) prin care critică vehement documentația tehnică pusă la dispoziție de CNAIR și cere suspendarea licitației și măsuri de remediere. Practic, ni se arată de ce nu vom circula pe toată autostrada Sibiu-Pitești mai devreme de 10 ani.

Ce reclamă constructorii? „Profesionalismul” comisiei de evaluare, care dă răspunsuri la cererile de clarificări în bătaie de joc, pline de truisme și contradicții care mai mult creează confuzie, în loc să lămurească problema.

Sau faptul că „documentația” oferită de CNAIR are un foraj cu coordonatele unui lac aflat la 30 de km distanță față de traseu. Ori că un studiu geotehnic are doar… coperta! Sau că la Tunelul Poiana, lung de 1,7 km, studiul de fezabilitate din 2008 are doar două foraje, în capete, la o adâncime de 18 metri, când autostrada străbate muntele la sub 100 de metri, iar normativul cere 9 foraje, minimum.

Ne-ar trebui câteva pagini doar să spicuim cele mai aberante răspunsuri date de CNAIR și cele mai grave abateri de la normative și lipsuri ale studiilor de teren, pe care antreprenorii sunt nevoiți să își fundamenteze o ofertă solidă care să fie și pusă în operă, în realitate, nu doar pe hârtie.

Rezultatul final? Constructorii serioși ridică prețurile ca să își acopere riscurile pe care CNAIR le transferă către ei sau pur și simplu renunță, afectând serios concurența sănătoasă, așa cum s-a întâmplat pe lotul vecin, A1 Sibiu-Pitești secțiunea 2, unde doar turcii de la Mapa-Cengiz au depus o ofertă finală, ceilalți 5 antreprenori pre-calificați fiind alungați de lacunele documentației și riscurile tehnice și financiare.

Iar cine câștigă contractul, într-un final, își asumă aceste riscuri și de multe ori apar situații neprevăzute în teren, care blochează execuția sau care chiar duc la reziliere și amână inaugurarea cu ani întregi, adunând costuri suplimentare și celebrele claim-uri (revendicări) de sute de milioane de euro”, precizează Asociația Pro Infrastructura.

Contractul are o valoare de 5,3 miliarde de lei (fără TVA).

Pe secțiunea Cornetu-Tigveni, în lungime de 37,4 km (km 44+500 – km 81+900, în județele Vâlcea și Argeș), ar urma să fie construite 95 de poduri și pasaje, un tunel cu două galerii independente în lungime de 1,7 km/galerie, un nod rutier la Cornetu și un altul la Văleni și un ecoduct în zona localității Călinești.

Potrivit contractului, constructorul care va fi desemnat câștigător va avea la dispoziție 14 luni pentru proiectare și 59 de luni pentru realizarea lucrărilor. Garanția va fi de 60 de luni. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Amintim că CNAIR va avea de ales între 6 oferte, după preselecție:

1.ASOCIEREA STRABAG S.R.L. – ACCIONA CONSTRUCCION S.A.;

2.ASOCIEREA AKTOR SOCIETATE TEHNICA ANONIMA (AKTOR S.A.) – RIZZANI DE ECCHER S.A.;

3.ASOCIEREA ASTALDI SPA – TANCRAD S.R.L.;

4.IMPRESA PIZZAROTTI & C SPA;

5.MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – YAPI MERKEZI İNŞAAT VE SANAYI A.S. – GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNŞAAT VE TAAHHÜT A.S.;

6.MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (Foto: descriptiv)

Distribuie
Mai multe articole similare
Mai multe de Mihai Paul Codunas
Mai multe în Știri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *