Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) se declară șocată de noile măsuri bugetar-fiscale care vizează programele Rabla și Rabla Plus anunțate în proiectul de Ordonanță de Urgență publicat de Ministerul Finanțelor.

Scăderea majoră a cuantumurilor tichetelor oferite prin aceste programe va duce la o prăbușire a pieței de vehicule noi și la o creștere semnificativă a importurilor de mașini second hand, avertizează Asociația. Uzina Automobile Dacia din Mioveni ar fi serios afectată.

Avertismentul ACAROM: „După 3 ani de crize succesive care au afectat puternic sectorul auto (atât producția, cât și comerțul cu vehicule noi și serviciile aferente), după adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi etc.), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanțelor-Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România.

Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut și dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) și a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbușire a pieței de vehicule noi, coroborată cu o creștere exponențială a importului de vehicule second hand.

În 2023 ne așteptăm ca piața de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 de unități, cu contribuția majoră a programelor Rabla și Rabla Plus. În condițiile măsurilor anunțate, aceste programe își pierd atractivitatea și astfel prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piață de vehicule noi de maxim 80.000 de unități, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector și a cifrei de afaceri a companiilor românești din domeniul auto. Subliniem, totodată, că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele două programe vor afecta posibilitatea cetățenilor României de a achiziționa vehicule noi, mai puțin poluante.

Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenți (creșterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate și electrice), având ca și consecință directă creșterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante și mai nesigure.

În acest fel, România va pierde pe mai multe direcții:

-neîncasarea TVA și a taxelor/contribuțiilor aferente achiziției de vehicule noi (minim 65.000 de unități);

-creșterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deținute);

-creșterea comerțului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane de unități în ultimii 4 ani, dintre care peste 80% sunt mai vechi de 8 ani), marea majoritate nefiind fiscalizate;

-impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activități de distribuție și vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifră de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul național;

-afectarea directă a cetățeanului român, căruia astfel i se reduce speranța achiziționării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziția unui vehicul nou).

Solicităm Guvernului României să analizeze cu celeritate posibilul impact negativ al măsurilor propuse și să acționeze în consecință, astfel încât trendul pozitiv în demersul de reducere a poluării prin reînnoirea parcului auto național să continue și în viitor, pe baze solide și predictibile, cu programe multi-anuale, precum în statele civilizate”.

Precizăm că Dacia conduce detașat în topul mărcilor auto în ceea ce privește cele mai vândute mașini în România prin programele Rabla.

Ne puteți citi și pe pagina noastră de Facebook și în grupul de socializare Pitesti24.ro. De asemenea, vă puteți abona la canalul nostru de YouTube.  

Distribuie
Mai multe articole similare
Mai multe de Pitesti24.ro
Mai multe în Economie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *