Update, 4 noiembrie 2024, ora 13:55
Continuă ping-pong-ul între oficialii de la Transporturi și experții independenți de la Asociația Pro Infrastructură. După ce acum două săptămâni aceștia din urmă au estimat răspicat că în acest an nu va fi inaugurat niciun kilometru din Secțiunea 5 Pitești-Curtea de Argeș a viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești, astăzi un reprezentant al Ministerului Transporturilor îi contrazice.
Prezent pe șantierul Secțiunii 5, Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susține că în 2024 va putea fi dat în circulație un tronson de 18 kilometri: ”Antreprenorul are o mobilizare consecventă, având pe întregul șantier aproximativ 1.125 de persoane și 210 utilaje (…) Cum spuneam, având în vedere buna mobilizare a constructorului, anul acesta vom putea da în trafic un prim tronson în lungime de 18 kilometri din această Secțiune, cu aproape 1 an mai devreme față de termenul contractual. Ulterior, în scurt timp de la darea în trafic a primului tronson, vom finaliza și restul lotului până la Curtea de Argeș”.
Update, 24 octombrie 2024, ora 13:20
Vin vești proaste cu privire la Secțiunea 5 Pitești-Curtea de Argeș a viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești și pe care le putem cataloga ca neașteptate având în vedere optimismul afișat la începutul lunii trecute de oficialii de la CNAIR. Asociația Pro Infrastructură are o concluzie tranșantă: în acest an NU va fi inaugurat niciun kilometru din totalul de 30,35 ai acestei Secțiuni.
”Nimic pe Sibiu-Pitești 5 în 2024, în ciuda ultimelor promisiuni.
Așa cum v-am spus și la început de septembrie, este clar că nu vom avea nimic inaugurat în acest an, deși era posibilă o deschidere parțială în 2024 între nodurile Bascov și Mănicești, vreo 15 din totalul celor 30,35 de kilometri ai Secțiunii 5 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești.
Punctul critic rămas între Bascov și Mănicești, podul peste canalul Argeș de la Merișani, înaintează foarte greu: mai sunt multe grinzi de instalat, predalele merg anevoios, apoi armare, suprabetonare, hidroizolație, asfalt și finisaje.
Chiar dacă politicienii, în frunte cu ministrul Grindeanu, încă promit că vom avea o inaugurare parțială, în teren se vede cu totul altceva, pentru că antreprenorul Webuild este în continuare în dispute aprinse cu CNAIR și Ministerul Transporturilor la podul suspendat de la Brăila.
Mai mult, conform informațiilor obținute de noi pe surse, oferta Webuild a fost descalificată la licitația pentru ”Perla Coroanei”, cei 41 de kilometri de pe Autostrada A3 care includ Tunelul Meseș. Nu căutați o declarație oficială în acest sens, nu o veți găsi.
Astfel că ne vine greu să credem că Webuild dorește să facă vreo concesie statului român și să dea în trafic 15 kilometri cu 9 luni înainte de termenul contractual, septembrie 2025.
Deschiderea completă a lotului este perfect fezabilă în prima parte a lui 2025, DACĂ italienii de la Webuild doresc și dacă responsabilii (cei noi) din minister vor ști cum să îi convingă. Dacă nu, probabil ne apucă vara sau chiar termenul contractual din toamnă”, concluzionează reprezentanții Asociației Pro Infrastructură după o vizită recentă pe șantierul Secțiunii 5 Curtea de Argeș-Pitești (vezi video):
Știrea inițială, 6 septembrie 2024, ora 13:35
Declarațiile oficialilor se bat cap în cap cu ale experților în ceea ce privește lucrările pe Secțiunea 5 Pitești-Curtea de Argeș a viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești.
În timp ce conducerea CNAIR susține că este posibilă deschiderea circulației încă din acest an pe primii 16 km, specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură spun că nici vorbă ca în 2024 să fie inaugurat vreun km din Secțiunea 5.
Amintim că în aprilie 2024, oficialii de la Ministerul Transporturilor erau foarte optimiști, afirmând sus și tare că sunt șanse ca înteaga Secțiune (nu doar 16 km vehiculați acum) să fie gata până la sfârșitul acestui an.
Ce spune directorul general al CNAIR, Cristian Pistol
”Lucrările avansează într-un ritm bun pe șantierul Secțiunii 5 a Autostrăzii Sibiu-Pitești (A1).
Constructorul italian a ajuns la un progres fizic de 79% pe cei 30,35 de km ai acestei secțiuni, cuprinse între Pitești și Curtea de Argeș.
Dacă se menține ritmul, este posibilă deschiderea încă din acest an a circulației pe primii 16 km, între Nodul Băiculești și Nodul Bascov.
Webuild are ocazia acum să demonstreze că este un constructor de top și reușește să finalizeze lucrările pe jumătate din această secțiune de autostradă înainte de termenul contractual (2025)”.
Ce spune Asociația Pro Infrastructură
”Sibiu-Pitești 5… în 2025!
Este clar: deși era posibilă o deschidere parțială în 2024 între nodurile Bascov și Mănicești, vreo 15 din totalul celor 30,35 de km ai Secțiunii 5 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești, nu vom avea nimic inaugurat în acest an.
La punctul critic rămas între Bascov și Mănicești, podul peste canalul Argeș de la Merișani, sunt în șantier doar aproximativ jumătate dintre grinzile metalice necesare și doar câteva sunt complet asamblate și gata de instalat. În iunie primeam promisiunea că până la sfârșit de iulie le vedem pe toate. E septembrie. Evident, după grinzi urmează predalele, armarea, suprabetonarea, finisajele.
Motivul „mobilizării” la această structură este simplu: Webuild este la cuțite cu CNAIR și Ministerul Transporturilor pe disputele cu podul suspendat de la Brăila și nu are niciun chef sau interes, ba dimpotrivă, să facă vreo concesie ori o favoare statului român sau cetățenilor cu o inaugurare parțială (sau totală) înainte de termen.
Concluzia: nimic în 2024. Și, dacă războiul Webuild-autorități va continua în aceeași notă, cu siguranță nu vom circula pe autostradă între Pitești și Curtea de Argeș mai devreme de septembrie 2025, termenul contractual, deși o deschidere în primăvară încă este posibilă.
Să le mulțumim, așadar, vajnicilor conducători Grindeanu, Scrioșteanu și Pistol pentru că au demonstrat o dată în plus că nu știu și nu pot să gestioneze blocajele contractuale și tehnice dificile. Și avocaților și șefilor Webuild pentru că își văd doar de profit”.
Amintim că în aprilie 2024, oficialii de la Ministerul Transporturilor erau foarte optimiști, afirmând sus și tare că sunt șanse ca înteaga Secțiune (nu doar 16 km vehiculați acum) să fie gata până la sfârșitul acestui an – aici amănunte. (Sursă video și foto: Asociația Pro Infrastructură)
Ne puteți citi și pe pagina noastră de Facebook și în grupul de socializare Pitesti24.ro. De asemenea, vă puteți abona la canalul nostru de YouTube.