Update, 20 ianuarie 2025, ora 12:00
La un an de la precedentul avertisment, Asociația Pro Infrastructură atrage din nou atenția cu privire la întârzierile de pe șantierul Secțiunii 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești, între Boița (județul Sibiu) și Cornetu (județul Vâlcea), în lungime de 31,33 de kilometri.
”Pe 7 ianuarie 2024 ne întrebam dacă pe Secțiunea 2 a autostrăzii A1 Sibiu-Pitești începem și cu sapa, nu doar cu… Mapa. A trecut un an și nu vedem niciun rezultat cu adevărat notabil, nici în teren, nici în birou.
Cei 31,33 kilometri, în valoare de 4,25 de miliarde de lei plus TVA, pentru o autostradă trasă prin peisaje ca-n Alpi, cu 7 tuneluri și vreo 50 de poduri și viaducte, au fost semnați cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 și au ordin de începere din 01.07.2022, cu 18 luni pentru proiectare plus 50 de luni pentru execuție.
După câteva luni de la expirarea (în decembrie 2023) a perioadei de proiectare, a fost autorizat doar un ciot de 2 kilometri fix în capătul de la Boița, zona cea mai ușoară a lotului. Momentan, în acest punct se ”muncește” la un singur viaduct: jumătate din timp forezele mai mult stau, după vreo 6 luni de la startul lucrărilor încă se execută piloți forați, nu sunt gata toate fundațiile și abia se văd primele elevații ieșite din pământ.
Dezamăgitor, puțin zis. Volumul total de lucrări pe tot tronsonul este poate de 50-60 de ori mai mare, iar ceea ce a ”demonstrat” asocierea turcă până acum este doar că nu-și va termina treaba în următorii 7 ani, nici vorbă în 50 de luni cât prevede contractul!
Ce s-a mai întâmplat în rest? Aparent, studiul geotehnic se apropie în sfârșit de finalizare, după ce în vara lui 2024 s-a închis DN 7 pentru accesul forezelor, care încă pot fi zărite în teren.
Știrea mai importantă ar fi că timid, de câteva zile, turcii s-au urnit să-și croiască un drum de acces către tunelul Robești, semn că aici așteaptă emiterea autorizației de construire în curând.
Așadar, a trecut un an, mai trece încă unul. În 2025 se va termina proiectarea și vom mai vedea câteva porțiuni autorizate și lucrări incipiente în aceste puncte: portalurile la unele tuneluri, plus niște fundații la câteva poduri”.
Știrea inițială, 17 ianuarie 2024, ora 10:22
Secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești, între Boița (județul Sibiu) și Cornetu (județul Vâlcea), în lungime de 31,33 de kilometri, este încă în faza de proiectare. Se fac defrișări și vor urma studiile geotehnice.
Secțiunea va avea 49 de viaducte, 7 tuneluri și un ecoduct, după cum precizează Bogdan Alexandru, coordonator proiect.
Dar când vor începe, în sfârșit, lucrările de execuție? Potrivit sursei citate, acestea ar urma să înceapă efectiv în luna mai a acestui an, cu un prim viaduct la Boița, în zona de legătură cu secțiunea 1:
Lucrările la secțiunea 2 vor fi realizate de asocierea de firme Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS (Turcia).
Durata contractului: 68 de luni (18 luni pentru proiectare și 50 de luni pentru execuție). Termenul pentru finalizarea lucrărilor este anul 2028. Valoarea contractului, conform CNAIR: 4,250 de miliarde de lei plus TVA.
La sfârșitul anului trecut, Asociația Pro Infrastructura atrăgea atenția asupra întârzierilor pe această secțiune. „Contractul semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb că depunerea PAC (Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC) să se facă în 15 luni, astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni «toate activitățile de proiectare să fie finalizate» și «să poată fi demarate lucrările de execuție». Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele”, preciza Asociația Pro Infrastructura, care semnala atunci blocajul pricinuit de problemele birocratice, ca de exemplu accesul în păduri (o bună parte dintre ele aparținând unor ocoale silvice private) pentru forajele geotehnice. (Sursă video: CNAIR)
Ne puteți citi și pe pagina noastră de Facebook și în grupul de socializare Pitesti24.ro. De asemenea, vă puteți abona la canalul nostru de YouTube.