Având în vedere interesul mare stârnit de acest subiect printre cititorii publicației Pitești 24, Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeș, prin vocea Aniței-Maria Neacșu (foto), șefa instituției, revine cu precizări referitoare la eliberarea adeverințelor de vechime în muncă.
”I.Angajatorul are obligația de a le elibera salariaților adeverințe de vechime după cum urmează:
-În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare, la încetarea activităţii salariatului angajatorii au obligaţia să îi elibereze o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate.
-Potrivit dispozițiilor art. 34 alin. 5 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și art. 7 alin. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
-În cazul în care angajatorul se află la momentul solicitării în procedura de insolvență, faliment sau lichidare, obligația eliberării adeverinței îi revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorului judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice.
II.Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-au dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiţii deosebite, retribuția tarifară de încadrare şi alte drepturi care se includ în aceasta a fost carnetul de muncă.
Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.
Adeverințele de vechime i se solicită fostului angajator. Dacă acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:
-unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;
-inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 de lei/document.
III.Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
IV.În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.
Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime li se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.
Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice prestate de operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de Arhivele Naţionale.
Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC (n.r. – Oficiul Național al Registrului Comerțului).
Adeverinţele se eliberează în format letric şi se predau la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de solicitant.
Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.
Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, de către serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale”.
ITM Argeș oferă informații suplimentare cu privire la acest subiect:
-la sediul său din Pitești, la ghişeele operaţionale, de luni până joi, între orele 08:00 și 16:30;
-la numărul de telefon 0248/223.408, interior 121;
-prin e-mail, la adresa itmarges@itmarges.ro;
-în audiențe, potrivit programului afișat pe site-ul oficial al instituției, www.itmarges.ro.
Ne puteți citi și pe pagina noastră de Facebook și în grupul de socializare Pitesti24.ro. De asemenea, vă puteți abona la canalul nostru de YouTube.