Referitor la modificările și completările aduse impozitului pe veniturile microîntreprinderilor prin H.G. nr. 1393/2024 (publicată în Monitorul Oficial nr. 1125/11.11.2024), Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Argeș face câteva precizări.

1.Se clarifică condițiile care trebuie îndeplinite, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, de către o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea în anul următor a sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.

Astfel, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot verifică la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent condițiile prevăzute la art. 47 alin.(1) din Codul fiscal, cu excepția condiției prevăzută de art. 47 alin. (1) lit. h), legată de stabilirea unei singure persoane juridice române care aplică sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.

Pentru asociaţii/acţionarii persoanei juridice respective, procentul de deţinere din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot se calculează pe baza deţinerilor existente la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.

De asemenea, se va lua în considerare faptul că limita privind veniturile realizate (500.000 de euro) se verifică luând în calcul veniturile realizate de persoana juridică română, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta.

2.Este definită noțiunea de deținere indirectă.

Deţinerea indirectă se referă la situaţia în care o persoană deţine o cotă-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoană juridică prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectivă deţine titluri de participare sau drepturi de vot. Pentru buna înţelegere a acestor prevederi sunt prezentate exemple de calcul.

3.Se precizează faptul că în cazul in care o persoană juridică română care verifică statutul de microintreprindere este intreprindere legată cu persoana fizică autorizată/întreprinderea individuală/întreprinderea familială/altă formă de organizare a unei activităţi economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, prin intermediul deținerii persoanei fizice, de peste 25% din capitalul persoanei juridice române, aceasta calculează valoarea totală a veniturilor prin cumularea veniturilor realizate de persoana juridică română cu veniturile persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activităţi economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, prevăzute la art. 53 din Codul fiscal, încasate şi înregistrate în registrul-jurnal de încasări şi plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.

4.Se fac precizări în ceea ce privește îndeplinirea condiției de depunere în termen a situațiilor financiare anuale.

La verificarea condițiilor la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, pentru a putea fi microîntreprindere în anul fiscal (N), în ceea ce privește îndeplinirea condiției de depunere în termen a situațiilor financiare anuale, aceasta se referă la situația în care persoana juridică a depus situațiile financiare corespunzătoare anului (N-2) și/sau cele corespunzătoare anilor anteriori anului (N-2) din perioada de existență a persoanei juridice respective.

La verificarea  îndeplinirii, în cursul anului fiscal a condiției de a depune în termen situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar precedent anului fiscal respectiv, se  au în vedere situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar (N-1).

5.Se exemplifică persoanele juridice române care nu intră sub incidența sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit legilor specifice de organizare și funcționare care reglementează domeniile de activitate vizate la art.47 alin.(3) din Codul fiscal, după cum urmează:

a)persoanele juridice – instituţii de credit, definite potrivit legilor speciale de organizare şi funcţionare din domeniul bancar, cum sunt: băncile, organizaţiile cooperatiste de credit, băncile de economisire şi creditare în domeniul locativ şi băncile de credit ipotecar;

b)persoanele juridice care se organizează şi funcţionează potrivit legilor speciale din domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, respectiv din domeniul pieţei de capital, cum sunt: societăţi de asigurare, societăţi de reasigurare, societăţi de asigurare-reasigurare, burse de valori sau de mărfuri, societăţi de servicii de investiţii financiare, societăţi de registru, societăţi de depozitare;

c)persoanele juridice române care desfăşoară activităţi de intermediere/distribuţie în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, respectiv al pieţei de capital, cu excepţia intermediarilor secundari de asigurări şi/sau reasigurări, definiţi potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distribuţie de asigurări/reasigurări în proporţie de până la 15% inclusiv din veniturile totale;

d)persoanele juridice care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc, potrivit legii speciale de organizare şi funcţionare;

e)persoanele juridice care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale, potrivit legilor speciale de organizare şi funcţionare”.

Ne puteți citi și pe pagina noastră de Facebook și în grupul de socializare Pitesti24.ro. De asemenea, vă puteți abona la canalul nostru de YouTube.

Distribuie
Mai multe articole similare
Mai multe de Pitesti24.ro
Mai multe în Știri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *